Voorwoord
Met trots presenteren onze medewerkers en ik u onze resultaten van 2023 in dit jaarverslag.
Na een grootschalige verbouwing openden we op 9 februari van dit jaar eindelijk ons nieuwe Mediamuseum in Hilversum. We keken in spanning uit naar de reacties van bezoekers en iedereen van buiten op dat, waar wij zo lang over hebben gedacht en aan hebben gebouwd. En met succes, op 17 oktober heetten we onze 100.000e bezoeker welkom!
Maar hoe mooi ook, er blijft altijd, zelfs bij een pas geopend museum, nog van alles te verbeteren. Op basis van eigen bevindingen en die van ons geliefde publiek hebben we het openingsjaar ook gebruikt om de beleving nog beter te maken. En net als media moet ook een Mediamuseum actueel blijven en met regelmaat nieuwe producten en diensten toevoegen; zo lanceerden we een OnderwijsApp, waarmee schoolklassen het nieuwe Mediamuseum op unieke wijze kunnen bezoeken.
Hilversum is niet de enige plek van Beeld & Geluid. In Den Haag bleven we ons inspannen voor nieuws en journalistiek met mooie tentoonstellingen en relevante programmering. Ik noem hier graag een paar mooie momenten; in de publiekstentoonstelling Media als wapen werd de grote rol van media in oorlogen belicht, zowel in het heden als in het verleden. In Feiten, feiten, feiten: lessen voor de pers ging het om wat de journalistiek met geïnterviewden doet. Ook zo’n mooi moment was de verkiezing van de Nieuwsfoto van het jaar. In Den Haag hebben we een prachtige positie opgebouwd dankzij het team. Unieke samenwerkingen die tot een mooi bereik leidden. Toch hebben we, tot onze grote spijt, dit jaar ook het besluit moeten nemen de extra publiekslocatie in Den Haag te sluiten. Dat gebeurt eind juni 2024. Maar wij zouden Beeld & Geluid niet zijn als we tot die tijd, en daarna, in de Haagse regio aanwezig blijven met interessante programmering en samenwerkingen op het gebied van nieuwswijsheid.
Een andere loot aan de Beeld & Geluid-boom die in 2023 tot bloei kwam is de uitbreiding van de collectie door de fusie met Muziekweb. Die samenwerking reikte verder en resulteerde in samenwerkingen met bibliotheken door heel het land. Dit leidde tot meer en laagdrempelig bereik van onze collectie met daaraan gekoppeld maatschappelijk belangrijke onderwerpen.
Zo komt Beeld & Geluid tot iedereen, en iedereen komt ook tot ons. We zijn er trots op dat fantastische makers, in de breedste zin van het filmische woord, hun collectie(items) aan ons aanbieden om te behouden tot in de eeuwigheid. Zo droegen Harm Edens, Bernard Hammelburg, de nabestaanden van Ralph Inbar en de erven van de unieke filmmaker Dick Boer bijzondere persoonlijke spullen over. Soms zijn dat zelfs vreemde voorwerpen. Zo droegen Gijs Staverman zijn paardenstaart en Jan de Hoop zijn laatste mok en trui aan ons over. Allemaal staan ze voor belangrijke momenten in onze mediageschiedenis.
Dat betekent dat wij alles in het werk zetten om unieke programmamakers en hun werk te eren door onder andere publieks-hommages aan Hans Hoogendoorn, Joop van den Ende, Niels van der Laan en Jeroen Woe van “Even tot hier;” en hun werk voor de eeuwigheid te preserveren. Daarbij laten we ons niet hinderen door landsgrenzen of grote oceanen. We delen onze kennis daarvan en bieden in Suriname en Caribisch Nederland ondersteuning bij het bewaren en behouden van belangrijk audiovisueel erfgoed.
Onderdelen van ons archief waarin wij dat audiovisueel erfgoed bewaren werden zelfs aangemerkt als UNESCO Werelderfgoed; De Digitale Stad, waarvan wij een belangrijk deel van het archief bewaren, werd toegevoegd aan het internationale Memory of the World Register. Ook het Polygoon Journaal, waarvan wij de volledige collectie beheren, is toegevoegd aan het Nederlandse UNESCO Memory of the World Register.
Het maakt mij en onze medewerkers trots deze belangrijke taken te mogen uitvoeren. Met immense dank aan alle partners, netwerken, medewerkers, vrijwilligers en iedereen met wie wij de wereld van en met media een beetje beter mochten en mogen maken, groet ik u met grootse groet,
Eppo van Nispen tot Sevenaer